Zoeken

Over deze site

Nederland kampt met een toenemend lerarentekort, in de ene regio is die op dit moment nijpender dan in de andere. Maar, we krijgen er overal mee te maken. Dat komt omdat enerzijds jongeren minder kiezen voor het vak van leraar (in combinatie met vergrijzing) en anderzijds omdat leraren het vak verlaten. Belangrijke factoren daarvoor zijn salaris en werkdruk.

Maar ook de aantrekkelijkheid van het vak en het ontbreken van loopbaanperspectief. De tijd dat iemand 40 a 50 jaar alleen les geeft is immers voorbij. Uiteraard is de ontwikkeling en groei van de leerling de reden waarom hij of zij het vak kiest of heeft gekozen. Maar veel leraren willen meer. Daarom is het belangrijk dat aankomende en huidige leraren een duidelijk beeld hebben van wat het vak van leraar in de volle breedte behelst. Hoe blijf ik gemotiveerd en enthousiast? Welke vervolgstappen kan ik nemen? Hoe kan ik mezelf blijven ontwikkelen, als professional en als mens? Het vak biedt vele kansen om jezelf te ontwikkelen en te groeien als professional.

Maar lang niet alle leraren ervaren die rijkheid aan mogelijkheden. Het is dus essentieel om die mogelijkheden inzichtelijk te maken. Daarom hebben de VO-raad en het project ‘Leraar in Amsterdam, een kleurrijk beroep’ van de gemeente Amsterdam deze website ontwikkeld over alle mogelijkheden die een leraar heeft.

Video’s, tips en handreikingen
Op de site vertellen leraren hoe zij hun loopbaan inrichten. In video’s en tekst lichten ze toe waarom zij bepaalde stappen hebben genomen en welke voordelen zij daarvan ervaren. Bij de interviews staan tips en handreikingen, zodat leraren zelf verder kunnen onderzoeken wat bij hen past. Er zijn ook speciale tips voor leidinggevenden en hr-medewerkers, waarmee zij leraren op hun school beter kunnen begeleiden bij het maken van loopbaankeuzes.

Meer weten?
De website is gebaseerd op onderzoek in opdracht het project ‘Leraar in Amsterdam, een kleurrijk beroep’. De resultaten daarvan kunt u vinden in het drieluik ‘Leraar: een professie met perspectief‘.