Ik werk in het:
Voorgezet onderwijs
Rianne Kootstra is docent Nederlands en teamleider van havo-4 en havo-5.
Ik werk op het Maaslandcollege in Oss en daar ben ik teamleider van havo-4 en havo-5. Dat betekent dat ik verantwoordelijk ben voor dertien klassen en voor een team van zesentwintig collega’s. Daarnaast geef ik Nederlands.
Plezier
Ik ben het onderwijs ingegaan, omdat ik zelf heb ervaren hoe belangrijk het is als een docent je goed ziet. Op belangrijke momenten heb ik leraren ontmoet die doorhadden wat ik nodig had. Mede daardoor heb ik uiteindelijk een universitaire studie Nederlands kunnen volgen.
Als ik voor de klas sta, heb ik altijd plezier. Ik vind het leuk om te zien dat leerlingen zich ontwikkelen. Als teamleider probeer ik ook zoveel mogelijk ontwikkeling te faciliteren, niet alleen bij leerlingen, maar ook bij de mensen in mijn team. Ik krijg er energie van als ik zie dat docenten een stapje verder komen of nieuwe dingen ontdekken.
"Een goede afdelingsleider kan verbinding maken met anderen. Ik ben veel aan het praten over onderwijs, over hoe we het hier doen. Leren hoe een ander naar dingen kijkt, dat vind ik oprecht interessant."
Dynamisch
Ik heb altijd een hele dynamische dag. Ik geef aan twee klassen les en verder bestaat mijn werk uit veel contactmomenten en vergaderingen, maar ook uit brandjes blussen en met ouders/verzorgers overleggen. Soms is het een gevecht tegen de tijd, omdat er veel onvoorspelbare dingen gebeuren. Maar die maken het wel spannend en afwisselend.
Een goede afdelingsleider kan verbinding maken met anderen. Ik ben veel aan het praten over onderwijs, over hoe we het hier doen. Leren hoe een ander naar dingen kijkt, dat vind ik oprecht interessant, ook al is het soms ingewikkeld als je niet op één lijn zit. Het is ook heel belangrijk dat je als teamleider vertrouwen kunt genereren, want je wil ook dat mensen bij je terechtkunnen als het niet goed met ze gaat. Je wil ervoor zorgen dat mensen het naar hun zin hebben op school.
Ik heb verschillende rollen. Ik ben collega Nederlands, afdelingsleider, maar ik ben ook collega-schoolleider. Het spannende van mijn job is dat die rollen er soms voor zorgen dat ik mij moet splitsen, maar dat kan niet. Het lesgeven geeft mij energie en het zorgt ervoor dat ik zie wat voor consequenties mijn beleid kan hebben. Andersom neem ik, wat ik hoor van leerlingen, ook weer mee in mijn rol als afdelingsleider.
Iets moeilijks
Ik heb als docent altijd veel dingen naast het lesgeven gedaan. In mijn allereerste baan ben ik begeleider geworden binnen het zorgteam. De begeleiding van leerlingen vond ik heel betekenisvol; ik heb er ontzettend veel van geleerd. Ik ben daarna zorgcoördinator geworden, en daarmee heb ik mijn netwerk flink kunnen uitbreiden. Ik ben veel buiten de school geweest.
Het was eigenlijk altijd mijn intentie om mijn werk te verbreden of te verdiepen. Op een gegeven moment verloor ik de uitdaging in het uitleggen van het lijdend voorwerp. Ik heb iets ‘lekker moeilijks’ nodig, werk mag voor mij niet te veel routine worden. Maar ik heb lang niet geweten wat ik precies wilde. Ik pakte daarom allerlei projecten en coördinerende rollen aan. Het was voor mij een soort speeltuin: wat vind ik nou leuk en wat past bij mij? Ik heb ook met loopbaancoaches goede gesprekken gevoerd die me tot nadenken aanzetten.
Invloed uitoefenen
Gelukkig heb ik op scholen gewerkt waar ze het passend vonden dat ik mij breder wilde inzetten. Van mijn direct leidinggevenden heb ik altijd vertrouwen en ruimte gehad om te experimenteren. Ik heb veel kansen gekregen en die heb ik ook dankbaar benut. Daar kreeg de school dan een enthousiaste docent voor terug.
Binnen mijn schoolbestuur ben ik op zoek gegaan naar een cursus oriëntatie op teamleiderschap. Dat heb ik twee keer gedaan, op twee verschillende scholen. Ik ambieerde een leiderschapsrol omdat ik het belangrijk vind om invloed uit te oefenen. Als schoolleider ben je bezig met de gehele school en met hoe wij als school functioneren binnen een breder netwerk in de regio. Ik krijg er energie van als ik samen met mijn team nadenk over of we wel de dingen doen die we moeten doen. En hoe zou het beter kunnen?
"Ik krijg er energie van als ik samen met mijn team nadenk over of we wel de dingen doen die we moeten doen. En hoe zou het beter kunnen?"
Blijven leren
Ik vind het kicken als ik wat voor elkaar krijg. Resultaat boeken is voor mij wel belangrijk. Als ik een goede dag heb gehad, is dat meestal ook een dag waarin ik een mooi gesprek heb gehad. Dan hoef ik het niet per se met iemand eens te zijn, maar dan heb ik het gevoel dat we het echt ergens over hebben gehad. En ik word er ook altijd blij van als ik zie dat mensen boven zichzelf durven uitstijgen. Dat is toch wel het doel: dat we allemaal blijven leren, welke rol je ook hebt.
Heb je inspiratie, kennis en tips nodig? Kijk dan hier.