Zoeken

Bart Giethoorn

Bart Giethoorn is docent natuurkunde heeft een eigen bedrijf in gamification.

Ik geef drie dagen les in de bovenbouw havo/vwo van het Spinoza20first in Amsterdam. Daarnaast werk ik twee dagen in de week als zelfstandige voor mijn bedrijf Playbook Gamification. Ik geef trainingen en workshops aan docenten en schrijf over motiverend lesontwerp.

Creativiteit
Ongeveer tien jaar geleden ben ik begonnen met lesgeven, hoewel ik niet van plan was om docent te worden. In het tweede jaar van mijn studie werd ik tutor en ging ik examentrainingen geven. Ik vond dat zo ontzettend leuk dat ik besloot het onderwijs in te gaan. Dat heb ik gedaan via het traineeship Eerst De Klas, waarmee je meteen voor de klas kon staan en tegelijkertijd een lerarenopleiding kon volgen.

Het mooiste van docent zijn vind ik het contact met leerlingen. Ik vind veel dingen interessant, maar wat ik echt leuk vind, is met mensen werken. Verder word ik heel gelukkig van de creativiteit die je erin kwijt kunt.

"Ik werk twee dagen in de week als zelfstandige voor mijn bedrijf Playbook Gamification"

Ontzettend vet
Ik was altijd al heel geïnteresseerd in spellen. In 2011 zag ik op een YouTube-kanaal een filmpje over gamification. Dat was toen helemaal nieuw. Het ging over hoe spellen niet-spelomgevingen beter maken. Vlak daarna zag ik een filmpje op hetzelfde kanaal over gamification in het onderwijs. Ik vond dat meteen zo ontzettend vet. Toen ben ik gaan kijken wat ik van spellen kan leren om mijn lessen beter vorm te geven. Langzaam maar zeker ben ik een expert op dat gebied geworden. En inmiddels is het ook een deel van mijn werk.

Bij gamification denken mensen meteen aan computerspelletjes in de klas. Maar het gaat eigenlijk om wat we kunnen leren in het ontwerp van onze lessen van spellen en van speldesigners. Ik heb leerlingen die in de pauze bijna altijd spelletjes spelen. Ze kunnen er uren in verdwaald raken, terwijl ze in de les soms binnen een paar minuten afhaken. Motiverend lesontwerp vind ik daarom een betere term.

Ondersteuning
Ik heb tot nu toe veel geluk gehad met mijn leidinggevenden. Ze zijn best flexibel. Als iemand vraagt of ik op een dag waarop ik normaal gesproken lesgeef, een training kan geven, kan dat soms geregeld worden. Natuurlijk kijk ik dan wat ik kan doen om te zorgen dat mijn leerlingen er geen last van hebben. De school waar ik nu werk, heb ik bewust uitgezocht op die flexibiliteit.

De combinatie die ik in mijn werk heb, kom ik niet veel tegen, maar ik denk dat iedere leidinggevende graag de mensen onder zich ziet floreren. En het is voor leerlingen ook veel beter, uiteindelijk. Dan is het maar even onhandig dat iemand minder gaat werken.

Mijn collega’s zien wel wat ik meebreng van buiten. Af en toe geef ik workshops binnen de school en dat wordt gewaardeerd. Maar er werken wel meer mensen parttime en ik ben gewoon een collega met een bepaalde expertise die soms nuttig is binnen school.

Nieuwe dingen
In mijn leraarschap en het trainerschap heb ik dezelfde kwaliteiten nodig. Bij allebei wil je dingen overbrengen aan een groep. Je moet enthousiast kunnen zijn en dit ook kunnen overdragen. Ik denk dat ik een betere docent ben omdat ik ook ondernemer ben. Ook als zelfstandige werk ik aan onderwijs en ben ik heel bewust bezig om mijzelf een betere docent en een betere trainer te maken. Ik ga naar conferenties en door te luisteren en praten met mensen krijg ik nieuwe ideeën die ik uitprobeer in de klas. Er is dus een enorme interactie tussen mijn baan als docent en mijn baan als trainer.

Op persoonlijk gebied levert de combinatie mij veel op. Ik heb de afwisseling nodig, anders word ik ongelukkig. Als zelfstandige besteed ik veel tijd aan lezen, schrijven, ontwikkelen en nieuwe dingen doen. Voor de klas moet ik juist honderd procent actief bezig zijn met de groep. Dat dwingt mij om wat meer te reflecteren en rust te nemen. Ik vind het fijn om een basis te hebben, met vaste klassen en collega’s. Mensen die het leuk vinden om verschillende dingen te doen en met veel nieuwe mensen in contact te komen, raad ik zo’n soort combinatie zeker aan.

"Ik denk dat ik een betere docent ben omdat ik ook ondernemer ben"

Vrijheid
Je kunt als docent je werk zelf vormgeven. Je bent een beetje de baas van je klaslokaal. Je kunt het curriculum op heel veel verschillende manieren behandelen, dat hoeft niet altijd via het boek. Natuurlijk moet je overleggen binnen je sectie en je school, maar je hebt veel vrijheid in hoe je je werk aankleedt.

Je hebt ook de vrijheid om te kijken hoe je je carrière verder wilt invullen. Je kunt deels ander werk gaan doen, net als ik, of een tijdje er tussenuit gaan. Ik heb twee jaar niet lesgegeven omdat ik een boek wilde schrijven en toen ben ik ook nog een paar maanden op een zeilschip gaan lesgeven. Er is heel veel mogelijk.