Zoeken

Duko Kiekebos

Duko Kiekebos is docent wiskunde en lichamelijke opvoeding, en ook mentor. Daarnaast volgt hij een masteropleiding tot eerstegraads docent wiskunde.

Ik geef wiskunde en lichamelijke opvoeding op het Harens Lyceum. Daarnaast ben ik mentor van de een atheneumplus-klas. Dit is het derde jaar dat ik hier op school lesgeef.

Mooi werk
Toen ik op de bassischool zat, begeleidde ik al jongere kinderen als zij buiten speelden. Ik gaf ook voetbaltraining en bijles toen ik op de middelbare school zat. Dus het zat er al van jongs af aan in. Mijn vader is gymdocent op een middelbare school en ik ben wel eens met hem mee geweest. Ik vond het zulk mooi werk wat hij deed, dat ik het zelf ook graag wilde gaan doen.

Ik heb vwo gedaan en dat ging mij redelijk goed af. Ik was bang dat ik mij zou gaan vervelen als ik alleen maar een sportopleiding zou doen. Om mijzelf wat meer uit te dagen, ben ik wiskunde erbij gaan doen.

"In mijn visie is het goed om je te blijven ontwikkelen. Dus kansen aangrijpen en nieuwe dingen uitproberen zodat je nieuwe ervaringen opdoet."

Plezier en energie
Ik krijg er plezier en energie van om met kinderen te werken en ze iets bij te brengen. Dat is iets wat ik mijzelf nog heel lang zie doen. Ik heb zoveel passie voor het lesgeven. Het mooiste is als je de ontwikkeling van kinderen echt fysiek van hun gezicht kan aflezen. Dat je ziet dat ze stappen maken en verder komen.

Mijn werk is voor mij heel belangrijk, het houdt mij erg bezig. Ook in mijn vrije tijd denk ik veel na over het onderwijs en probeer ik te reflecteren op hoe ik ben als docent en als mens op school. In mijn visie is het goed om je te blijven ontwikkelen. Dus kansen aangrijpen en nieuwe dingen uitproberen zodat je nieuwe ervaringen opdoet. Volgens mij is dat wel iets waar iedereen energie uit zou kunnen halen.

Eerstegraads
De combinatie van wiskunde en lichamelijke opvoeding bevalt mij heel goed. Ik heb vier jaar geleden mijn ALO-diploma en de lerarenopleiding wiskunde voor de tweede graad gehaald. Daarna heb ik een jaar lang op Curaçao lesgegeven en daar ervaring opgedaan. En nu zit ik in mijn derde jaar van de master tot eerstegraads wiskundedocent. Die opleiding kan gewoon in deeltijd: ik geef vier dagen in de week les en één dag besteed ik aan mijn opleiding. Ik ben nu bezig met het schrijven van mijn scriptie.

Ik wist eigenlijk al dat ik nog een master wilde doen toen ik met de bachelor bezig was. Omdat ik het idee had dat ik nog niet uitgeleerd was. En omdat ik het leuk vind om heel diep op de wiskunde in te gaan met de leerlingen, en dat gebeurt in de bovenbouw. Af en toe is de combi best pittig. Maar ik houd er wel van als het lekker druk is en ik een hoop te doen heb. Het is mooi dat ik meteen alles wat ik bij mijn master leer, de volgende dag kan toepassen in de praktijk.

Groeien
Ik werkte nog niet op deze school toen ik het idee had om met een master te gaan starten. Bij mijn sollicitatie heb ik overlegd dat ik wel wilde komen werken, maar dat ik daarnaast een master wilde gaan volgen. De teamleider zei toen meteen dat ze zouden zorgen dat ik gefaciliteerd zou worden en dat ik beide kon gaan doen.

Ik heb heel goed contact met mijn teamleider en met hem heb ik regelmatig ontwikkelgesprekken. Dat is onderdeel van de functioneringscyclus. We praten ook veel over ambitie en waar ik mijzelf zie over vijf jaar. Ik had afgelopen jaar een mooi gesprek met mijn teamleider waarin het ging over de ontwikkeling van de school als geheel en mijn rol daarin. Ik heb het idee dat het mentoraat, het begeleiden van de persoonlijke ontwikkeling van kinderen, nog wat onderbelicht is bij ons op school. Eén van mijn ambities is om het mentoraat een veel krachtiger plek te geven. Binnen een school heb je denk ik altijd kartrekkers nodig, mensen met ambitie die van aanpakken houden en het voortouw willen nemen. Ik denk dat zo’n voortrekkersrol goed bij mij past.

"Ik heb heel goed contact met mijn teamleider en met hem heb ik regelmatig ontwikkelgesprekken. We praten ook veel over ambitie en waar ik mijzelf zie over vijf jaar."

Ruimte
Het is voor mij heel belangrijk dat ik gesteund word in hoe ik mijn werkzaamheden invul. En dat ik de vrijheid krijg van de teamleiding en van de mensen om mij heen om te doen waar ik energie van krijg. Op die manier houd ik het meeste plezier in mijn werk. Die ruimte geef ik ook aan leerlingen. Ik probeer altijd het gesprek met hen aan te gaan en ze te laten meedenken over de vormgeving van hun eigen onderwijs. Omdat ik vind dat leerlingen veel zelf kunnen en heel zelfstandig kunnen zijn als je ze die ruimte geeft.